7 tips om jouw bezorgservice te lanceren tot een groot succes tijdens de Corona crisis.

Blog

“There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.”

Met de recente ontwikkelingen door het coronavirus staat de horeca op zijn kop. Zware tijden vragen om zware maatregelen en online marketing is hierbij onmisbaar. Wij kregen veel vragen van klanten en eigenaren van restaurants die nog geen klant zijn hoe dit optimaal ingericht kan worden. Vandaar dat wij in deze blogpost op een rij zetten welke stappen jij kan ondernemen voor jouw restaurant. 

Kanalen om te bestellen

In deze situatie zijn jouw online kanalen nog één van de weinige manieren om omzet te genereren. Kanalen zoals Thuisbezorgd, Deliveroo en soortgelijke applicaties zijn de meest voor de hand liggende opties. Maar als je daar nu mee begint zullen restaurants die meer en betere recensies hebben bovenaan getoond worden door het algoritme. Hierdoor kunnen de bestellingen tegenvallen. Wat nu?

Het is van belang om zo snel mogelijk een oplossing online te zetten zodat klanten kunnen bestellen. Allereerst, als het menu nog niet online staat. Probeer zo snel mogelijk een (versimpelde) versie van dit menu online te zetten, zodat mensen in ieder geval hun bestelling kunnen doorbellen. Ouderwets, maar erg effectief. Vervolgens kan je de betaling collecteren in cash of door een zakelijke Tikkie. Veel bedrijven weten niet dat Tikkie ook zakelijk ingezet kan worden, dat is de snelste manier om een betaling veilig te stellen voordat de bezorger op pad gaat om de bestelling af te leveren.

Mocht Thuisbezorgd of doorbellen geen optie zijn, dan kan je er ook voor kiezen om een formulier live te zetten waar het mogelijk is om eenvoudig een bestelling te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld met Typeform. In dat formulier kan je ook direct de betaling afhandelen, zodat jouw bezorger direct op pad kan als het eten is klaargemaakt.

Verder is het belangrijk om op de website door te verwijzen naar het bestelkanaal. Ben je al aangemeld op Thuisbezorgd? Maak dan een button die leidt naar Thuisbezorgd. Heb je een formulier online staan waar mensen kunnen bestellen, link dan door naar dit formulier. Probeer hier ook consistent in te zijn.

 

Vergroot je bereik.

Waarschijnlijk bezorgde je voor de corona crisis nog niet of nauwelijks. Het is van onmisbaar belang om iedereen op de hoogte te brengen van jouw nieuwe bezorgservice. Vergroot je bereik door een weggeef actie. Geef bijvoorbeeld een gratis thuisbezorgd diner weg via jouw social media kanalen middels een like/deel actie. Let hierbij op dat je vermeldt dat het medium geen onderdeel uit maakt van jouw actie, om zo sancties opgelegd vanuit Facebook of Instagram te voorkomen. Wij van Diresto hebben hier afgelopen week al meer dan 25.000 mensen mee bereikt voor een van onze klanten. Dit alles slechts tegen de inkoopkosten van het diner. Iedere ondernemer kan zich dit veroorloven! Klein budget, groot succes.

Inserts

Verras de gasten die bij je bestellen met een extraatje. Dit kan bijvoorbeeld een handgeschreven kaartje zijn met een lieve boodschap om ze een hart onder de riem te steken of een leuke positieve quote. Indien je mensen verrast is de kans groot dat ze dit delen op social media. Dit komt dus neer op gratis reclame voor jouw bezorgservice. Repost dit ook via jouw kanalen en creëer zo een “social buzz” rondom jouw restaurant. Tijdens deze tijden van quarantaine is dit nog eens extra effectief, mensen brengen immers meer tijd door op social media.

Loyaliteit

Start met spoed een loyaliteitsprogramma op. Zo kun je bijvoorbeeld bij drie keer bestellen een gratis dessert weg geven. Zeker onder de Nederlanders werken dit soort extrinsieke beloningstactieken erg goed. We zijn immers dol op aanbiedingen en gratis spullen!

Social proof

Roep iedereen op om een specifieke hashtag te gebruiken of je te taggen in social media posts. Hiervoor kan je eventueel de inserts gebruiken. Schrijf bijvoorbeeld op het kaartje: “We hopen dat je in deze bizarre tijd toch nog kunnen steunen met deze heerlijke maaltijd. We hebben het met liefde voor je klaargemaakt! Wil je ons ook steunen? Deel dan een post van jouw heerlijke eten op social media en tag ons. Belangrijk is natuurlijk dat als je wordt getagd je ze ook weer deelt. Zo vergroot je verder je bereik.

Deal van de dag

Om op te vallen in de nu overvolle afhaal en bezorgmarkt moet je er voor zorgen dat je online aanwezigheid  groter is dan ooit. Normaal adviseren we niet meer dan twee keer per week te posten maar deze tijden van crisis vragen om aangepaste maatregelen. Streef ernaar om dagelijks jouw restaurant te promoten via een social media post. Een mooi “excuusje” om dit te doen is een wisselende special. Het is natuurlijk nog leuker (en effectiever) als je een creatievere aanpak hebt en elke dag andere content maakt. 

Hoe krijg je meer mensen op de bestelkanalen

Als eerste is het van belang om de warme contacten op de hoogte te brengen waar ze kunnen bestellen. Dus mocht je al een e-mail lijst hebben, social media kanalen of telefoonnummers. Maak hier gebruik van en neem direct contact met ze op. Hierbij geldt ook, dat een directe en persoonlijke mail/sms/bericht beter werkt dan een algemene e-mail. Dit valt gemakkelijk te personaliseren met e-mail software zoals Mailchimp of Mailshake.

Daarna is het belangrijk om de mogelijkheden te bekijken om meer klanten te laten bestellen bij jouw restaurant. Zie hieronder de snelste en meest effectieve methoden. 

Facebook advertenties
In Facebook is het makkelijk om een doelgroep te bereiken binnen een straal van bijvoorbeeld 20km. Daarnaast is het heel goed mogelijk om andere targetting-opties te gebruiken om de doelgroep zo goed mogelijk af te stellen.

Instagram advertenties

Door middel van advertenties via stories en via normale posts is Instagram een fantastisch middel om jouw doelgroep te bereiken door middel van advertenties gericht op bepaalde hashtags en demografische kenmerken.

Hopelijk waren deze tips bruikbaar voor jouw restaurant en is deze situatie snel weer voorbij. Wij wensen alle mensen uit de horeca veel succes en sterkte toe in deze tijden. 

 

Meer tips om jouw online kanalen optimaal te benutten tijdens de corona crisis? Laat dan hieronder jouw e-mail adres achter.

 

Binnenkort zullen wij een videocursus uitbrengen voor restaurant eigenaren. Zodoende kunnen zij effectief leren welke online marketing trucs het beste werken voor restaurants. Laat hier jouw e-mail achter en ontvang als eerste toegang en korting op de online cursus.

Andere artikelen die je misschien interessant vindt

Bief en Burgers

Hoe Bief & Burgers in Cruquius haar omzet binnen twee jaar zag groeien met 160%, door de inzet van moderne marketing. Het verhaal over de succesvolle samenwerking tussen Diresto en Bief en BurgersBief en Burgers is een vleesrestaurant gelegen in de Haarlemmermeer....

read more